Nog altijd spreekt The Wall tot de verbeelding van miljoenen mensen wereldwijd. Het dubbelalbum van Pink Floyd verscheen veertig jaar geleden, maar blijkt immer actueel.
André Becker is oprichter en bandleider van Pink Floyd Project. “The Wall is het album waar ik als 8- jarig jochie kennis mee maakte en wat bij mij een onuitwisbare indruk achter liet. Als groep hebben we de laatste tien jaar diverse albums integraal uitgevoerd en met veel succes, maar nu komt toch echt onze grootste uitdaging: het ‘Magnum Opus’ van Pink Floyd spelen.”
The Wall is het semi-autobiografische verhaal van Pink Floyd-bassist, zanger en tekstschrijver Roger Waters. Pink Floyd-biograaf Wouter Bessels: “In feite combineert Waters zijn cynisme over de muziek- en entertainmentindustrie met jeugdervaringen en zijn in de Tweede Wereldoorlog omgekomen vader. Hoe gaat een rockster om met zijn snel veroverde sterrenstatus en dito behaalde succes? Steeds meer raakt hij in zichzelf gekeerd en verliest hij het contact met de wereld. Uiteindelijk stelt hij zichzelf een ultimatum: blijft hij kiezen voor zijn zelfgekozen isolement of heeft hij tóch de rest van de wereld nodig?”
Sinds The Wall uitkwam blijft Waters terugkomen op het werkstuk. Bessels: “Recentelijk blies hij met zijn eigen groep tijdens The Wall Live tournee het album nieuw leven in. In feite gaat Pink Floyd Project op die voet verder. Terwijl de flow van het originele album van Pink Floyd uit 1979 wordt aangehouden, hult de band het werkstuk in een fris jasje, passend in de wereld van 2019.”
Voor de theatertour bundelden we de krachten met regisseur en artistiek leider Aike Dirkzwager. “Bij het grote publiek zijn de uitvoeringen van het album vooral bekend vanwege het bouwen van een muur tussen het publiek en de band. Daarvoor heb ik een alternatief bedacht. De hoofdpersoon komt letterlijk opgesloten tussen de stenen te staan waarmee hij de boze buitenwereld wil buitensluiten. Vervolgens heb ik het verhaal naar deze tijd gehaald en een beeldverhaal bedacht waarbij het verhaal ook voor iemand die The Wall nog niet kent te volgen is.”
Maar hoe vertaal je een visueel spektakel op stadionformaat naar het theater en maak je er een nog meer indrukwekkende show van? Visual artists Jarno Burger en Tanja Busking werken al jaren samen met Pink Floyd Project. “De 3D-animaties doen de muur uit zijn voegen breken en vormen de basis van de gehele show. Stel je een groeiende stad voor, waarin netwerkkabels en beveiligingscamera’s steeds meer domineren. Algoritmes bestempelen de jeugd met vooringenomen aannames en vormen zo een nieuwe realiteit van de toekomst. Tot hoe ver reikt de muur? Maar denk ook beelden van het klimaatprotest op de Dam en Londonse tekeningen van scholieren. Die brengen een duidelijke boodschap over en tonen aan dat een nieuwe generatie in opkomst is. Met die insteek wordt The Wall vanuit een actueel perspectief bekeken.”
Becker stelt dat Pink Floyd Project in The Wall 40 Years het visuele spektakel zo goed mogelijk laat samenkomen door als groep niet alleen letten op wat en hoe zij moet spelen, maar ook dat zij gelijk speelt met de andere onderdelen. “Pink Floyd Project klinkt als groep beter dan ooit en wij zijn enorm trots om met zo’n groot team (ruim 30 man, red.) aan dit project te werken. De muziek staat al als een huis, of beter gezegd: als een muur, haha!”