𝘌𝘦𝘯 𝘰𝘥𝘦 𝘢𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘭𝘪𝘷𝘦 𝘴𝘩𝘰𝘸 𝘷𝘢𝘯 𝘗𝘪𝘯𝘬 𝘍𝘭𝘰𝘺𝘥 𝘶𝘪𝘵 1975 𝘨𝘦𝘣𝘢𝘴𝘦𝘦𝘳𝘥 𝘰𝘱 𝘥𝘦 𝘢𝘭𝘣𝘶𝘮𝘴 ‘𝘞𝘪𝘴𝘩 𝘠𝘰𝘶 𝘞𝘦𝘳𝘦 𝘏𝘦𝘳𝘦’ 𝘦𝘯 ‘𝘛𝘩𝘦 𝘋𝘢𝘳𝘬 𝘚𝘪𝘥𝘦 𝘖𝘧 𝘛𝘩𝘦 𝘔𝘰𝘰𝘯’
Na hun theatertournee ‘The Return to Dark Side of the Moon’ neemt Pink Floyd Project het publiek in hun nieuwe show mee naar 1975. Het jaar waarin Pink Floyd ‘Wish You Were Here’ uitbrengt, het legendarische album dat met ‘Shine On You Crazy Diamond’ en het titelnummer ware klassiekers bevat, die al jaren hoog in de Top 2000 genoteerd staan.
Een spectaculaire reis terug in de tijd, waarbij Pink Floyd Project dezelfde setlijst speelt zoals Pink Floyd dat 50 jaar geleden zelf deed. Voor de pauze staat het theaterconcert in het teken van het album ‘Wish You Were Here’; na de pauze staat ‘The Dark Side of the Moon’ centraal, inclusief klassieke Floyd-songs als ‘Time’, ‘The Great Gig in the Sky’, ‘Us and Them’ en natuurlijk ‘Money’.
Pink Floyd Project brengt de onbetwistbare sound, look & feel van de tijdloze muziek van één van de meest invloedrijke bands aller tijden, wederom gestoken in een uniek en groots visueel spektakel en gespeeld door een Nederlandse tributeband van de buitencategorie. Daarvoor werkt de groep opnieuw samen met regisseur Aike Dirkzwager en muziekjournalist/Pink Floyd-biograaf Wouter Bessels.
Verplichte kost voor Floyd-fans, en de uitgelezen kans voor doorsnee muziekliefhebbers om nader kennis te maken met de tijdloze muziek van deze legendarische Engelse band!
Speellijst en tickets: HIER op deze site of via www.ntk.nl
Wish You Were Here – Het Verhaal
Na het succesjaar 1973, waarin Pink Floyd wereldwijd doorbreekt met het album The Dark Side Of The Moon, duikt de groep de studio in om te werken aan een volgend album. Een van de nieuwe stukken heet Shine On You Crazy Diamond, een ode aan Syd Barrett, de in 1968 vertrokken mede-oprichter van Pink Floyd. Ook werkt de groep aan Raving And Drooling (dat pas in 1977 als Sheep op Animals belandt) en You’ve Got To Be Crazy (het latere Dogs, eveneens op Animals). Het ligt voor de hand dat deze drie nummers het nieuwe album gaan vormen.
Maar in tegenstelling tot gitarist/zanger David Gilmour ziet bassist/zanger Roger Waters begin 1975 daar geen heil in. Hij oppert het idee om Shine On You Crazy Diamond in twee delen te splitsen, waartussen drie nieuwe stukken van zijn hand worden ‘gesandwiched’: Welcome To The Machine, Have A Cigar en Wish You Were Here. Waters trekt aan het kortste eind en weet Gilmour te overtuigen.
Teksten
In die nieuwe songs schrijft Waters zijn frustraties over de muziekindustrie van zich af, met name in Welcome To The Machine. Nu Pink Floyd een mega-act is geworden, trekt alles en iedereen aan de groep – met als doel om geld te verdienen. Zo ook Have A Cigar, dat handelt over de rockartiest die bezwijkt onder de mooie, en tegelijkertijd net zo absurde, beloften van een platenbaas. De druk die de platenmaatschappij op Pink Floyd uitoefent om het voorgaande succes (The Dark Side Of The Moon) te overtreffen. Waters realiseert zich dat het dezelfde druk is waar mede-oprichter Syd Barrett in 1967 deels ook aan ten onder is gegaan.
Wish You Were Here is een klassieke Pink Floyd-song die meerdere invalshoeken kent. Enerzijds de afwezigheid in het nummer refereert aan Barrett en het gevoel van de vervreemding van Pink Floyd binnen de muziekindustrie op dat moment. Anderzijds is er het persoonlijke dilemma van Waters. Als socialist heeft hij inmiddels veel succes en goed geld verdiend. Blijft hij idealist of maakt hij een knieval en verandert hij gaandeweg tot een hebzuchtige en verwende muzikant? Waters voelt dat hij verliest. Hij kan zijn recent verworven rijkdom moeilijk vereenzelvigen met zijn socialistische overtuigingen. Alles wijst erop dat Waters in het midden van de jaren zeventig op zoek is naar zichzelf in relatie tot de wereld om hem heen. Het liedje groeit uit tot een ware Pink Floyd-evergreen en staat steevast in de hoogste regionen van de NPO Radio 2 Top 2000.
Hoes
De hoes, wederom ontworpen door Hipgnosis, van de plaat bevat vier elementen: water, vuur, aarde en lucht. Die weerspiegelen de karakters van de bandleden, een idee waarmee ze al een tijdje spelen. Maar ook afwezigheid: de rode draad van het hele album. Die uit zich onder meer in de afbeelding van de zakenman zonder gezicht, terwijl de handenschuddende zakenlieden op de voorkant van de hoes – waarvan er eentje in brand staat – uitgroeit tot een iconisch beeld. Alsof dat nog niet genoeg is, wil ontwerper Storm Thorgerson het album in een zwart plastic omhulsel verpakken, zodat de daadwerkelijke hoes niet zichtbaar, en dus afwezig is. En dat gebeurt ook.
Muziek
Wish You Were Here wordt beschouwd als het album waarop de balans en het samenspel tussen de teksten van Roger Waters en de muziek van Gilmour en toetsenist Richard Wright het beste in evenwicht is – nog beter dan op The Dark Side Of The Moon. Het levert een intrigerende plaat op die in de afgelopen decennia niets van zijn elan, kracht en intensiteit heeft verloren. Net als op The Dark Side Of The Moon waart de geest van Syd Barrett rond. Ook muzikaal: wie goed luistert naar de laatste seconden van part 9 van Shine On You Crazy Diamond – de laatste wegstervende klanken van het album – hoort toetsenist Wright een flard van de melodielijn van See Emily Play spelen.
En dan – alsof het zo had moeten zijn – brengt diezelfde Barrett een onverwacht bezoek aan de opnamesessies van Shine On You Crazy Diamond. Juist als de bandleden de laatste hand aan dat aan hem opgedragen nummer leggen, verschijnt hij ineens in de Londense Abbey Road Studio: verward, dikker en bijna kaal. Zo krijgt het album nog een extra emotionele lading voor de groep.
Door de jaren heen bekennen Gilmour en Wright trouw dat ze Wish You Were Here als hun favoriete Pink Floyd-album beschouwen. Niet voor niets: hun muzikale prestaties behoren op deze plaat tot het allerbeste wat ze hebben opgenomen.
Wouter Bessels, september 2024