Het is in deze dagen natuurlijk erg gewaagd om met iets anders op muziekgebied te komen dan de dood van de man met het witte masker, maar ik waag het er toch maar op. Want niet alleen Michael Jackson heeft invloed gehad op de hedendaagse popmuziek.
Pink Floyd heeft met hun experimentele muziek in de beginjaren de popmuziek duidelijk beïnvloed. Psychedelische rock onder invloed van LSD werd na de komst van David Gilmour progressieve rock en nog later symfonische rock. Daarnaast was Pink Floyd een van de eerste bands, die van een optreden een multimedia spektakel maakte.
De tweede solo in de live versie van Comfortably Numb is nog niet zo lang geleden door lezers van het Britse muziekblad Q Magazine als beste solo ooit gekozen.
En persoonlijk vind ik het intro van Shine On You Crazy Diamond het beste intro ooit.
Van 1966 tot en met 1969 heb ik in diverse bands gespeeld. In die tijd had je nog een slaggitarist en een sologitarist. Ik was zanger en slaggitarist. Ik had geen goede stem, maar mijn erotisch getinte shows deden het heel goed bij de meisjes. Na mijn bandtijd ben ik gaan studeren en speelde alleen nog wat akoestisch. Pas in 1990 ben ik weer in een band gaan spelen en kwam er toen achter dat er heel wat was veranderd. Zingen hoefde ik niet per se van de andere bandleden en met mijn erotisch getinte shows lukte het niet meer zo op die leeftijd. In plaats van leuke meisje kwamen er alleen maar oude vrouwtjes op af. Maar het belangrijkste verschil was het gitaarspel. Een beetje gitarist speelt tegenwoordig gewoon de slagpartij en de solopartij tegelijk. Dus ik moest flink aan de bak, want ik had nog nooit solo gespeeld. Ik oefende me gek op toonladders en arpeggio’s, die mijn vingers regelmatig in de knoop deden raken. Ik luisterde naar de loopjes van Joe Satriani, Yngwee Malmsteen en Al Di Meola en werd er gek van. Totdat ik weer eens Pink Floyd opzette en David Gilmour hoorde spelen. Zijn melodieuze solo’s geven veel meer inhoud aan de nummers dan de technische hoogstandjes van bijvoorbeeld Malmsteen.
Eigenlijk kun je de solo’s van Gilmour vergelijken met erotiek en die van jongens als Malmsteen met keiharde porno. Een gewaagde vergelijking, maar ik zal het proberen uit te leggen.
Die technische sologitaristen bekommeren zich niet om de inhoud. Het gaat om de vorm. Kijk mij eens snel spelen. Kun jij je vingers ook zo ver uit elkaar krijgen? Ik heb een abonnement op film1 en daar kun je ook bijna iedere avond vanaf middernacht films zien, waarbij het niet gaat om het mooie van de seks, maar puur om het gereedschap. Dat moet zo groot mogelijk in beeld. Het enige verschil met Malmsteen is, dat niet de vingers erg ver uit elkaar moeten.
Zo’n film gaat als volgt. Man en vrouw ontmoeten elkaar, kijken even geil naar elkaar, zuchten wat en in de volgende scene zijn ze volledig naakt, geven elkaar eerst een mondelinge beurt en daarna komt de balpen in actie voor het schriftelijk.
Ik kan er echt niet geil van worden. Zo werkt het toch ook niet in de realiteit? Je gaat toch ook niet zonder een gedegen vooronderzoek met je boormachine in het wilde weg een tunnel onder de Amsterdamse binnenstad boren?
Erotiek is veel mooier dan porno en de solo’s van Gilmour zijn wat dat betreft pure erotiek. In de bewuste solo van Comfortably Numb begint hij rustig met zijn vingers wat door het haar van zijn geliefde te kronkelen en kust haar zachtjes op haar mond. Aan het einde van deze lange solo komt de climax, waar hij al die tijd naartoe heeft gewerkt. Het spuit er uit.
Maar het beste voorbeeld van erotiek in de muziek van Pink Floyd is wel het intro van Shine On You Crazy Diamond.
Ik zal de beelden bij de muziek vanuit de man beschrijven, dus de dames moet zelf maar iets bedenken. Ik kan helaas niet stereo schrijven.
Het begint met een zachtjes aanzwellende G toon, gespeeld door de synthesizer van de EMC VCS 3, een ARP Solina Hammond orgel. Ik weet niet of ze met opzet een G hebben gekozen vanwege de G-spot, maar het is wel erg toevallig. In feite is het een G mineur als akkoord.
Stel je voor. Je bent met je geliefde in een door kaarslicht verlichte kamer. Op tafel staat een open fles Dom Perignon en de champagneglazen zijn voor driekwart vol. Jullie hebben net een eerste slokje genomen en daarna elkaar langzaam en met veel gekus en gestreel ontkleed. Maar de slipjes zijn nog aan. Dan zet je de cd op.
Je gaat achter de stoel van je geliefde staan en begint zachtjes haar schouder en nek te masseren, terwijl de toon aanzwelt en de melodielijn wordt ingezet door de Minimoog. Je masseert met de duimen op de schouderbladen en de handen op de schouders daarna wat steviger. Ook goed met de duimen de schouderbladen masseren. Het knapperende hout in de open haard kun je nog net boven de zachte tonen van de Minimoog uithoren. Tenzij je de muziek keihard hebt staan natuurlijk, maar dat is niet erotisch.
Als Gilmour met de Fender Stratocaster zijn rustige melodieuze solo met compression en reverb effecten begint, kus je haar zachtjes op de ogen, neus en mond en ga je even met je nagels over de huid in haar nek. Jullie gaan op het hoogpolig tapijt voor de open haard liggen en openen met een lange tongzoen, terwijl je met de vingers van een hand door haar haren kronkelt. Je masseert haar slapen en haar nek. Daarna streel je met je nagels zachtjes over haar rug vanaf de nek tot even boven de billen. Je kust haar in de nek en zuigt even het velletje naar binnen. Jullie liggen dicht tegen elkaar aan.
Aan het einde van de eerste solo van Gilmour sterft de klank van de synthesizer langzaam weg. Je duwt je geliefde een beetje van je af.
Gilmour begint opnieuw een solo, maar op een aftastende manier. Net of hij een thema aan het zoeken is. En jij begint dan ook het lichaam van je geliefde verder af te tasten. je kneedt haar borsten, maakt de vingers even nat en streelt er mee over haar tepels. De muziek zwelt aan, maar bij jou is er allang iets gezwollen.
Tijdens de solo van Gilmour leg je je geliefde op haar rug, pakt het glas champagne en giet dat langzaam over haar lichaam. Je begint tussen de borsten en gaat door tot de navel. Je zet het glas weg en begint het vocht op te likken. Langzaam draai je met je tong rondjes rond de tepels en bijt af en toe even zachtjes in haar borsten. Je besteedt extra aandacht aan de navel met het puntje van je tong.
Na de gitaarsolo komt een lange rustige solo van de Moog. Tijdens dat stuk ga je langzaam toewerken naar het belangrijkste plekje van haar lichaam. Je legt een hand op haar dichtstbijzijnde bovenbeen, even boven de knie. Tergend langzaam ga je naar boven en masseert haar dij daarbij zachtjes. Je zult merken dat ze haar benen al snel voor je spreidt. Nog tijdens de rustige solo ga je vervolgens met de vlakke hand een tijdje over haar slipje wrijven. Zorg wel dat je boven de goede plek zit en neem die af en toe even mee.
En dan begint David te zingen en kan het echte werk beginnen.