HOE ONTSTAAT ‘THE WALL’ IN DE STUDIO?
Schreef Roger Waters op de voorgaande drie albums over zijn relatie in verhouding tot mensen om hem heen, op The Wall draait het, vanuit verschillende invalshoeken, vooral om hemzelf. De controle die Waters tijdens het maken van de plaat blijft uitoefenen is allesoverheersend. Hij krijgt daarbij niet de grootste steun van zijn medebandleden, maar van producer Bob Ezrin en technicus James Guthrie. Het theatrale en zeer dynamische geluid van het album is vooral de verdienste van deze twee heren geworden. Ezrin gaf in 1973 Lou Reeds album ‘Berlin’ al een gitzwart randje mee en verleent The Wall op diezelfde wijze een typisch donkere, maar niet onaardse klankkleur.
Zijn het niet de kolossaal opgenomen drumpartijen van ‘In the Flesh?’ waarmee het album opent (en die in een lege ruimte in Britannia Row worden opgenomen) of de warm klinkende en gitaar-georiënteerde stukken ‘Goodbye Blue Sky’ of ‘Is There Anybody out There?’, dan zijn het wel de talloze geluidseffecten die een extra lading aan de vier plaatkanten meegeven. Op The Dark Side of the Moon werd pas in de laatste fase met effecten gewerkt, maar nu weet Waters vanaf het begin precies waar hij alles wil hebben.
Met dank aan Ezrin en Guthrie wordt zijn concept volledig uitgewerkt. Eerst in de Super Bear Studio in Zuid-Frankrijk, later ook in The Producers’ Workshop in Los Angeles. Ook worden er ideeën van beide technici toegevoegd, zoals het groepje kinderen van de bij de studio gelegen school dat op ‘Another Brick in the Wall (Part 2)’ te horen is. Die bewuste opnames worden in Londen gemaakt, terwijl Pink Floyd in Los Angeles bezig is met het afronden van de basisopnames. Het tekent de voornamelijk zakelijke situatie waarin de band op dat moment is terechtgekomen.
Bob Ezrin is ook degene die nog in de laatste fase van de productie voorstelt om kant 3 van het album te wijzigen. Na het afluisteren van de complete tape stelt hij vast dat de volgorde niet werkt. Hij belt Waters op en zegt dat ‘Hey You’ qua thema ook aan het begin van de derde kant goed zal werken. De wijziging wordt doorgevoerd tot grote tevredenheid van iedereen. De beslissing komt op zo’n laat moment dat de teksten van het nummer op de binnenhoes nog staan afgedrukt onder die van ‘Comfortably Numb’. Een andere opmerkelijke verandering is te bemerken op de andere binnenhoes. Daar staat aanvankelijk nog ‘What Shall We Do Now’ vermeld, terwijl dat stuk wordt vervangen door ‘Empty Spaces’; een korte reprise die op kant 2 vlak voor ‘Another Brick in the Wall (Part 3)’ was geplaatst.
*𝐷𝑒 𝑡𝑒𝑘𝑠𝑡𝑒𝑛 𝑧𝑖𝑗𝑛 𝑔𝑒𝑠𝑐ℎ𝑟𝑒𝑣𝑒𝑛 𝑑𝑜𝑜𝑟 𝑗𝑜𝑢𝑟𝑛𝑎𝑙𝑖𝑠𝑡 𝑊𝑜𝑢𝑡𝑒𝑟 𝐵𝑒𝑠𝑠𝑒𝑙𝑠, ℎ𝑖𝑗 𝑠𝑐ℎ𝑟𝑒𝑒𝑓 𝑖𝑛 2015 𝑑𝑒 𝑁𝑒𝑑𝑒𝑟𝑙𝑎𝑛𝑑𝑠𝑒 Pink Floyd biografie 𝑜𝑣𝑒𝑟 50 𝑗𝑎𝑎𝑟 𝑃𝑖𝑛𝑘 𝐹𝑙𝑜𝑦𝑑.